woensdag 23 maart 2016

Glanzend licht van binnenuit

‘’Hun ogen glanzen weer, de hoofden rechtop en de schouders naar achter!’’

 
Fokelien Haije-Ploeg is op reis geweest met Compassion naar Ethiopië. Daar ontmoette ze haar sponsorkinderen. ‘’Na jaren van schrijven zien we elkaar en brengen we de dag met elkaar door!’’

‘’Ik heb heel lang naar deze dag uitgekeken. Sinds tien jaar schrijf ik met mijn sponsorkind Sentayehu, een meisje van zestien en sinds vijf jaar met Negalegn, een jongen die tien jaar oud is. Vandaag kan ik ze eindelijk diep in hun prachtige bruine ogen kijken en hun hand vasthouden. Twee totaal verschillende werelden komen bij elkaar. Negalegn houdt erg van voetbal. Sentayehu is een mooie meid die graag dokter wil worden. Als ik haar een knuffel geef moet ze huilen. Even later hoor ik dat haar vader twee weken geleden is overleden.

Ik gun deze kinderen zo erg een onbezorgde dag! Onvergetelijk is het in ieder geval nu al. Na jaren van schrijven zien we elkaar en kunnen we met elkaar praten! We brengen de dag door in een klein pretparkje met een reuzenrad, botsauto’s en een draaimolen, waar we samen in gaan. Er komt een prachtige lach op de gezichten van de kinderen. Na de lunch geef ik cadeautjes aan ze. Rugtassen met hun naam erop en allerlei spulletjes. Ook geef ik ze een tas voor hun familie met spullen die ze goed kunnen gebruiken. Sentayehu is met haar moeder gekomen. Ik druk haar op het hart om naar school te blijven gaan en haar droom om dokter te worden uit te laten komen. Negalegn, die met zijn vader is gekomen, geef ik een petje en een voetbal. Zijn vader haalt brieven van mij tevoorschijn die ze bewaard hebben. Ik vind het heel bijzonder om te zien dat ze de brieven en foto’s nog hebben. Voor mij is het een teken dat ons contact heel speciaal voor ze is. En dat is ook zo, de brieven geven een boodschap aan ze af: iemand ver weg vindt mij waardevol!

De kracht van woorden is zo sterk. Positieve woorden bouwen een positief zelfbeeld! Armoede brengt de boodschap dat iemand niet waardevol is, niet de moeite waard om aandacht aan te geven. Nu ik de huisjes heb gezien, de moedeloosheid en uitzichtloosheid van de mensen, dringt dit pas echt goed tot mij door. Een kind sponsoren werkt echt! Ik zie hoeveel verschil het maakt als een kind en gezin geholpen worden. Dan glanzen de ogen weer en gaan de hoofden rechtop en de schouders naar achter. Een blijvende verandering wordt zichtbaar wanneer ze zich geliefd en geaccepteerd voelen door Jezus. Dan zie je een vrede en rust in de ogen, een glanzend licht van binnenuit.

Sentayehu en haar moeder vragen of ik voor ze wil bidden. Met tranen in mijn ogen breng ik ze bij onze gezamenlijke hemelse Vader. Daar is onze troost en houvast. God heeft een mooie toekomst vol hoop voor hen! Bij het afscheid staan we met de groep in een cirkel en bidden we voor elkaar. Wat een ontroerend eind van een bewogen dag.’’

Fokelien Haije-Ploeg

1 opmerking:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...