zaterdag 29 december 2012

Van een werkborstel en het domino-effect

Eens in de zoveel tijd heb ik de kriebels en ga ik als een wervelwind door het huis. Tijdens de vakantie was de routine er een beetje uit, dus er mocht wel weer es wat gedaan worden. Met Deutsche Grundlichkeit. Dit keer had ik ook mijn oog laten vallen op de badkamer om die flink onder handen te nemen. Mijn voornemen was om niet te vragen om hulp, en de andere huisgenoten "met rust te laten". Zij waren bezig met kleuren en puzzelen. Ik heb vanmorgen het tijdschrift Daphne's diary uitgelezen en nog es doorgebladerd, een verjaardagscadeau van mijn lieve schoonzus. En toen vond ik dat ik genoeg geluierd had.

Ik begon met het stofzuigen van de benedenverdieping. In de keuken kwam ik onder de keukenkastjes nog wat verdwaalde glassplinters van een gevallen glas. Al stofzuigend liep ik achteruit en botste toen tegen mijn dochter aan. "Mag ik verder zuigen?", vroeg ze. Natuurlijk, ga vooral je gang! :-)
Toen deze klus uit mijn handen was genomen, ging ik aan de slag met de badkamer. Alles eruit, sopje in de wastafel, schoonmaakspul in de wc, spul voor de voegen op de tegels gespoten en schrobben maar! Een goedkopere work-out is er niet! Voor de bovenste tegels had ik toch echt de lengte van manlief nodig, en hij ging (gewaarschuwd, maar toch op z'n witte sokken!) in bad staan en schrobde voor mij de bovenste randen.

En wat er toen gebeurde?

 





Dochterlief had, na het stofzuigen, een emmer met sop gepakt en was haar slaapkamerdeur aan het schoonmaken. Toen vroeg ik haar of ze ook de badkamerdeur wilde doen, en spontaan werden alle slaapkamerdeuren geboend.
Manlief vroeg om een schroevendraaier en een 'kabel' om de afvoer van het bad schoon te kunnen maken. "Want als ik toch bezig ben..." Die haalde ik uit de schuur, zette ondertussen de bezem naast de kliko om later de tuin aan te vegen. Zoonlief kwam, na het opruimen van zijn kamer, buiten de bezem tegen en begon spontaan de tuin aan te vegen.
Met verbazing zag ik dit allemaal gebeuren, hield vooral wijselijk mijn mond en werkte verder, ondertussen kwam de titel van dit blog in mijn hoofd.
Nu is de rust weergekeerd. Romy ligt achter mij te snurken in haar bench. Een blog is geschreven, postzegels-met-korting besteld, kaartjes (postcrossing) geschreven die vandaag of morgen op de bus gaan. Mijn verjaardagsgeld ingewisseld voor een abonnement op Daphne's diary (erg leuk tijdschrift!).

Ik ben een tevreden mens.

4 opmerkingen:

  1. Wow, wat een leuk blogje! Echt een domino effect! Wie weet overkomt me dat volgende week ook wel een keertje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tjonge. Ik ben er stil van. Zoiets overkomt mij nou nooit. Nooit!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik wist niet dat domino zo fijn en leuk kon zijn! Het is je van harte gegund.
    Jammer genoeg is er in mijn huis geen domino te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En ik dacht dat ik al bofte. Heerlijk zo'n domino effect!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...