maandag 18 februari 2013

Go with the flow?

Een rustige zondagmiddag. Nog nagenietend van een mooie kerkdienst zit ik op de bank en pak een tijdschrift wat ik al een tijdje in huis heb, maar nog geen blik in heb geworpen. Dit nummer van Flow heeft als thema: Tijd en traditie en voorop staat: Tussen nu en morgen ligt nog een hele tijd. (citaat van J.W. von Goethe).
Het openingsverhaal begint met de vraag: waar blijft toch die tijd? En ik citeer: "Ondanks alle technische uitvindingen van de laatste eeuw, die ons werk makkelijker en efficiënter maken, hebben we vreemd genoeg toch het gevoel dat we steeds minder tijd voor onszelf hebben. Waar is de tijd heengegaan en hoe krijgen we 'm weer terug?" 
Een artikel over tijd, Greenwich Mean Time en innerlijke klok, over het nut en de noodzaak van vervelen/lummelen. (Tijdens verveling komen de meest creatieve ideeën naar boven). De innerlijke klok en de kloktijd die elkaars tegenstanders lijken.

Prachtige oneliners, rake kreten zetten me weer even stil. Omarm de verveling - de tijd hebben is de tijd nemen - voor creativiteit zijn verveling en nietsdoen onmisbaar
Morgenavond plan ik een paar uur van niets moeten. Doen wat mijn hand vind om te doen, een boek lezen, muziek luisteren of gewoon zitten en met mijn hond knuffelen en met mijn dochter kletsen. Of ik pak een prachtige legpuzzel en ga daarmee bezig. Of ik ga de rest van de Flow lezen, want verder dan de column 'Minder streng worden voor elkaar dit jaar' ben ik niet gekomen. Zoveel om over na te denken! Zoveel te doen! :-)

En als ik, vol ideetjes en goede voornemens voor de komende week (hoe ga ik mijn vrije tijd invullen?), opkijk vanuit het tijdschrift, zie ik dit:

En ik sta stil, en tel mijn zegeningen.

2 opmerkingen:

  1. Wauw... mooi! Je kan zelf wel een column gaan schrijven!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige foto erbij! Ik doe het deze week ook wat rustiger aan. Op een dag merk je ineens: ik ben te ver gegaan. Dus gisteren heb ik zomaar een boek uitgelezen op de bank. Daar heb ik anders bijna geen rust voor in mijn hoofd.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...